Czy kiedykolwiek byłaś w takiej sytuacji: poświęciłaś dużo czasu na napisanie swojej książki, stworzyłaś piękny opis, wydałaś większość budżetu na promocję i reklamę, w końcu Twoja książka ujrzała światło dzienne i…..nic. Nic absolutnie się nie dzieje. Wiem to frustrujące. Ale nie martw się. Nie jesteś sama.
Często zdarza się, że książka pomimo ciężkiej pracy autora, ma słabą sprzedaż. To może być bardzo zniechęcające. Czasem niewiele da się z tym zrobić, ale większość przypadków może zostać poprawiona, co w konsekwencji skutkuje większą sprzedażą.
O tym właśnie dzisiaj będziemy rozmawiać: jak zdiagnozować problem ze sprzedażą książki.
Przedstawię Ci dzisiaj listę najważniejszych problemów, które napotykają autorzy oraz potencjalne rozwiązania tych problemów.
Z tego artykułu dowiesz się:
1. Czym są najwięksi winowajcy niepowodzeń w sprzedaży książki.
2. Jak zidentyfikować co jest nie tak z Twoją książką.
3. Jakie kroki należy podjąć, aby rozwiązać problemy ze sprzedażą.
Problemy ze sprzedażą książek - 8 największych błędów
Oto lista najczęstszych winowajców problemów ze sprzedażą książki. Przyjrzyj się każdemu z nich i sprawdź czy ten problem nie dotyczy Ciebie.
#1 Twoja okładka jest nieprofesjonalna i wygląda tanio.
PROBLEM: Twoja okładka wygląda nieprofesjonalnie i tanio.
Jest to jeden z najczęstszych problemów związanych ze sprzedażą książki. Zła okładka.
Okładka książki to narzędzie marketingowe numer 1. Jeśli nie wygląda profesjonalnie lub wygląda jakby została zrobiona w Canvie w ciągu 15 minut, prawdopodobnie czytelnicy nie potraktują Twojej pozycji poważnie. O tym jak zaprojektować okładkę, która sprzedaje pisałam już tutaj.
Prawda jest taka, że ludzie oceniają książkę po okładce. Jeśli Twoja jest nieprofesjonalna, żadne wydatki na promocję i reklamę tutaj nie pomogą. Ludzie po prostu nie sięgną po Twoją publikację.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Jeśli wykupiłaś reklamę i masz dużo wyświetleń, a mało kliknięć, problem prawdopodobnie leży po stronie okładki.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Poznaj kluczowe zasady projektowania okładki książki.
KROK 2. Przeprojektuj swoją okładkę.
KROK 3. Jeśli nie potrafisz zrobić tego sama, zatrudnij profesjonalnego projektanta.
#2 Myląca okładka.
PROBLEM: Okładka Twojej książki nie jest skierowana do właściwego gatunku. Krótko mówiąc ludzie widząc Twoją okładkę, myślą, że książka nie jest dla nich.
Okładka to plakat określający gatunek historii, którą napisałaś. Jest okazją do pokazania czytelnikowi dokładnie, czego może się spodziewać po Twojej książce. Okładka książki powinna wyglądać znajomo dla fanów Twojego gatunku. Bardzo łatwo jest zaprojektować okładkę, która jest myląca dla czytelników. W efekcie posypią się negatywne recenzje, a to już głębszy problem.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Zapytaj ludzi, o czym ich zdaniem jest Twoja książka, gdy patrzą na Twoją okładkę.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Poznaj wspólne elementy wizualne dla Twojego gatunku.
KROK 2. Dowiedz się jakie są elementy dobrego projektu książki.
KROK 3. Zleć zaprojektowanie okładki.
#3 Słaby opis książki.
PROBLEM: Ludzie trafiają na Twoją książkę, jednak po przeczytaniu opisu stwierdzają, że nie jest tym czego szukają.
Oprócz okładki, opis książki jest jedną z pierwszych rzeczy, na które czytelnik spojrzy przed podjęciem decyzji o zakupie książki. Jeśli masz zły opis, liczba osób kupujących Twoją książkę spadnie. Potrzebujesz opisu, który przyciągnie uwagę ludzi i sprawi, że będą chcieli ją zakupić.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Jeśli możesz wyświetlać reklamy swojej książki i uzyskujesz wiele kliknięć, ale nie uzyskujesz sprzedaży, prawdopodobnie jest to problem z opisem książki.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Przyjrzyj się opisom bestsellerowych książek z Twojego gatunku.
KROK 2. Poznaj budowę świetnego opisu książki.
KROK 3. Przetestuj swój opis.
KROK 4. Poprawnie sformatuj opis książki.
#4 Bezużyteczne słowa kluczowe.
PROBLEM: Ludzie nie znajdują Cię, gdy szukają książek na Amazonie. Twoja książka nie pojawia się na liście.
Wprowadzając słowa kluczowe do Amazon KDP lub innych serwisów internetowych, powinnaś wybrać słowa kluczowe, których ludzie faktycznie szukają. Jeśli masz słowa kluczowe, których nikt nie szuka, lub masz zbyt dużą konkurencję, Twoja książka nigdy nie osiągnie pożądanego poziomu sprzedaży. To, czego potrzebujesz to słowa kluczowe, które nie są zbyt konkurencyjne (nie ma zbyt wielu książek, które używają tych słów kluczowych), ale ludzie szukają ich na tyle, abyś mogła sprzedać swoją publikację
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Skorzystaj z dostępnych narzędzi do analizy słów kluczowych. Przyjrzyj się słowom kluczowym w opisie , tytule i podtytule. Przeanalizuj także jakie słowa kluczowe podajesz na Amazon KDP. Może mają niską konkurencję, ale także słabą liczbę wyszukiwań. A może są zbyt konkurencyjne?
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Przeprowadź badanie słów kluczowych.
KROK 2. Wybierz niszowe słowa kluczowe.
KROK 3. Opracuj strategię słów kluczowych.
KROK 4. Wybierz 7 słów kluczowych dla Amazon.
#5 Słabe recenzje.
PROBLEM: Otrzymałaś wystarczająco dużo negatywnych recenzji co wpłynęło na końcową ocenę Twojej książki. W konsekwencji czytelnicy pomijają Twoją publikację.
Chociaż recenzje nie są czynnikiem w algorytmie wyszukiwania Amazon, są ogromnym czynnikiem zachęcającym czytelników do zakupu Twojej książki. Jeśli masz średnią ocenę recenzji poniżej 4 gwiazdek, Twoje szanse na skłonienie czytelnika do zakupu Twojej książki znacznie spadają. To czego chcesz to wysokiej jakości pozytywne recenzje. Może być to jednak trudne do zdobycia. Upewnij się także, że problemy wspomniane w negatywnych komentarzach zostały rozwiązane.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Masz mniej niż 4-gwiazdkową średnią na Amazon.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Przemyśl, czy Twoje słabe recenzje da się jeszcze uratować. Jeśli jest zbyt wiele złych recenzji, możesz rozważyć wprowadzenie poprawek, a następnie ponowne opublikowanie książki po naprawieniu problemów.
KROK 2. Napraw problemy, na które powołują się recenzenci w swoich negatywnych recenzjach.
KROK 3. Nie odpowiadaj na negatywne recenzje.
KROK 4. Zbuduj relację z osobami, którym podoba się Twoja książka, aby uzyskać więcej pozytywnych recenzji.
#6 Niska liczba recenzji.
PROBLEM: Nie masz wystarczającej liczby recenzji, aby potencjalni nabywcy na Amazon potraktowali Cię poważnie, więc w końcu nie sprzedajesz książek.
Uzyskanie wielu dobrych recenzji może być trudne, zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Masz mniej niż 10 recenzji.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Poproś osoby z listy e-mailingowej (CI którzy kupili Twoją książkę) o wystawienie recenzji.
KROK 2. Poznaj różne sposoby uzyskania recenzji książki.
KROK 3. Zaproponuj bonus (może to być np. rabat na następne zakupy lub darmowy e-book) w zamian za recenzję.
#7 Zła taktyka na starcie.
PROBLEM: Twoja książka po wypuszczeniu na rynek nie cieszyła się dużym zainteresowaniem. Algorytm Amazona założył zatem, że niska sprzedaż = niskie zainteresowanie, więc Twoja książka przestała być wyświetlana.
Jeśli po prostu wrzucisz książkę i nie zrobisz nic, lub zrobisz bardzo niewiele, prawdopodobnie nie zobaczysz dużej sprzedaży.
Dobra premiera musi posiadać odpowiednią strategię.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Miałeś słabą sprzedaż na początku premiery swojej książki. Jest to szczególnie ważne, jeśli okładka książki i opis książki były dobre, chociaż często zdarza się, że wszystkie trzy elementy stanowią problem.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Zdecyduj czy możesz po prostu zaktualizować swoja pozycję, czy będziesz zmuszona opublikować ją od nowa.
KROK 2. Upewnij się, że Twoja okładka jest profesjonalna a opis chwytliwy i odpowiedni dla Twojego gatunku (patrz #3).
KROK 3. Z dużym wyprzedzeniem zbierz listę e-mailingową.
KROK 4. Zapoznaj się, że taktykami sprzedaży, aby znaleźć pomysły do swojej strategii.
KROK 5. Udostępnij swoją książkę kontaktom z Twojej listy mailingowej.
KROK 6. Korzystaj z FacebookAds i AmazonAds. Upewnij się, że algorytm kieruje reklamy do właściwych osób.
KROK 7. Zaplanuj premierę książki. Nie zapomnij o mediach społecznościowych.
#8 Umieściłaś książki w złej kategorii.
PROBLEM: Dodając książkę do Amazon KDP, możesz wybrać 3 kategorie z listy. Istnieją jednak sposoby, w jakie może to sabotować sprzedaż książek.
Upewnij się, że Twoje książki nie należą do kategorii „duchów”. Istnieją bowiem kategorie, które są dostępne w Amazon KDP, ale nie istnieją już w sklepie internetowym Amazon. Jest to dość duży problem, bo kategorie „duchy” stanowią blisko 27% wszystkich kategorii.
Jak sprawdzić czy problem dotyczy Ciebie: Sprawdź na stronie Amazon czy kategoria, którą wybrałaś faktycznie istnieje.
ROZWIĄZANIE:
KROK 1. Dowiedz się więcej o kategoriach „duchach” i dlaczego powinnaś ich unikać.
Problemy ze sprzedażą książek - metody na znajdowanie problemów ze sprzedażą książki.
METODA 1. Wykorzystaj AmazonAds do zdiagnozowania problemu.
Chociaż kosztowne, korzystanie z reklam Amazon może być przydatnym narzędziem do zdiagnozowania problemu. Amazon Ads może pomóc Ci zrozumieć co tak naprawdę dzieję się z Twoją książką podczas procesu zakupowego. Możliwe są tutaj 3 scenariusze:
1. Brak wyświetleń.
2. Są wyświetlenia, ale brak kliknięć.
3. Są wyświetlenia, kliknięcia, ale brak jest sprzedaży.
Przeanalizujmy każdy ze scenariuszy jeden po drugim.
Scenariusz #1: Brak wyświetleń
b) Twoja stawka za kliknięcie jest ustalona na zbyt niskim poziomie.
Pamiętaj, że nie musisz płacić za wyświetlenia, a jedynie za liczbę kliknięć.
Scenariusz #2. Wiele wyświetleń, ale brak kliknięć.
Scenariusz #3: Wiele wyświetleń i kliknięć, ale brak sprzedaży
Najbardziej prawdopodobny winowajca: opis książki.
METODA 2. Przeczytaj swoje recenzje.
Recenzje mogą stanowić doskonałe źródło problemów z Twoją książką. Czytając opinie tych, którzy zakupili Twoją pozycję możesz dowiedzieć się jakie popełniłaś błędy. Może to być problem z samą historią lub z formatowaniem. Czasem może nawet ujawnić błędy w strategii marketingowej. Np. Twoja okładka może sugerować, że Twoja książka jest gorącym romansem, ale w rzeczywistości jest to zwykła książka o miłości. Bez pikanterii. Twoi czytelnicy (Ci zawiedzeni) z pewnością dadzą Ci o tym znać.
METODA 3. Test okładki książki (tylko beletrystyka).
Idź do ludzi, którzy nie wiedzą o czym piszesz. Pokaż im okładkę, tytuł i podtytuł. Poproś, aby opisali co to za książka. Zapytaj o ton gatunku.
Dlaczego ten test ma sens? Bo jest dokładnym odzwierciedleniem tego co dzieje się w głowach kupujących na Amazonie.
Sama możesz spojrzeć na losowe książki. Czy jesteś w stanie po samej okładce i opisie określić do jakiego gatunku należą. Czy nie byłabyś zawiedziona myśląc, że kupujesz thriller a w rzeczywistości otrzymałabyś krwawy horror? Jeśli sama nie znasz autora, nie ma dużej szansy, że sięgniesz po książkę, która ma źle zaprojektowaną i mylącą okładkę. Twoim celem jest okładka, która dokładnie odpowie czytelnikowi na pytanie o czym jest Twoja książka.
Podsumowanie.
Kiedy Twoja książka się nie sprzedaje może to być bardzo frustrujące i zniechęcające.
Słaba sprzedaż to nie tylko źle napisana książka. Równie dobrze może to być problem ze źle zaprojektowaną okładką, nieodpowiednią strategią marketingową czy planem premiery.
Jeśli zidentyfikujesz problem i zastosujesz powyższe metody i podejmiesz strategiczne kroki w celu rozwiązania swojego problemu, będziesz na dobrej drodze do książki, która się sprzedaje.